Regiogroei: puzzelen met de omroepen

19-03-2025

Het aantal puzzelaars op de website en app van RTV Utrecht blijft groeien. Na de succesvolle pilot tijdens de tweede helft van 2024, onder begeleiding van Regiogroei, gaan nu ook andere omroepen aan de slag met puzzels: Omroep West, Omroep Gelderland, Omrop Fryslân en Oost. 

Omroep Brabant had eerder op eigen initiatief hun website en app al met puzzels verrijkt. Puzzels voorzien in de behoefte van gebruikers om voor meer dan ‘alleen’ nieuws bij regionale omroepen terecht te kunnen. Bovendien zorgt het interactieve element voor een gevarieerder gebruik van de websites en apps. Vooral The New York Times timmert hiermee aan de weg, waarna veel media- en nieuwsorganisaties hun eigen invulling geven aan deze gebruikersbehoefte. De regionale omroepen bieden alle meerdere puzzels aan: de woordzoeker, de woordkraker en de Sudoku. Omroep Brabant heeft daarnaast nog de mini-kruiswoordpuzzel terwijl de andere omroepen de filippinepuzzel in het assortiment hebben. Deze puzzels worden elke dag ververst, waardoor gebruikers elke dag een aanleiding hebben om de website of app van hun regionale omroep te openen.


Bij RTV Utrecht is de woordkraker het populairst en wordt de Sudoku het minst vaak opgelost. Het aantal gebruikers is in een half jaar tijd met 33 procent gestegen. Wat vooral opvalt, is dat degenen die puzzelen dat meer gaan doen. In dezelfde periode is namelijk het aantal gespeelde puzzels met 136 procent toegenomen. En dat heeft weer een positief effect op de gemiddelde bezoekduur van de website en app. De regionale omroepen blijven onderzoeken op welke manier nog meer en beter in te spelen is op de behoefte van gebruikers aan dit type content. Zo is RTV Noord vorig jaar met de quiz Klouk begonnen met door AI-gegenereerde vragen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Ontdek meer

Regiohelden Awards: De jury (deel 4)

Vorige week donderdag werden de Regiohelden Awards 2024 uitgereikt. Dit zijn de prijzen voor de beste regionale journalistieke

21 03 2025

Jongerenpanel Media trapt dit jaar af bij NH: Hoe bereiken we jongeren met regionale journalistiek? 

Op zaterdag 8 maart vond bij NH Media in Hilversum de kick-off van dit jaar voor het Jongerenpanel

19 03 2025

5 vragen aan Koen Freijssen

Koen Freijssen is adjunct-hoofdredacteur bij Rijnmond. Recent was hij betrokken bij een nieuwe doelgroepstrategie binnen de omroep. Wij

19 03 2025